Už pátý ročník Týdnů mediálního vzdělávání, které mají zvýšit mediální gramotnost především u dětí, skončil minulý týden. Celou akci organizuje vzdělávací program JSNS (dříve Jeden svět na školách) pod patronátem organizace Člověk v tísni, na kterou můžete také přispívat na Givtu.
I na tomto programu zanechala stopu koronavirová pandemie. Poslední dva ročníky musely totiž oproti těm předchozím probíhat v online prostoru. „Hlavní gró bylo vždycky to, že novináři jezdili do škol a debatovali s žáky. Bylo to velmi populární. V online podobě jsme o to ochuzení,“ říká koordinátorka mediálního vzdělávání JSNS Sandra Telenská a dodává, že větší důraz tak padnul na audiovizuální materiály.
Mezi ně patří třeba videohra o kyberšikaně Digistories nebo pořad Mediální ring 2, kterým částečně provází YouTuber Kovy. „Kovy s námi natáčel náš nejúspěšnější pořad Kovyho mediální ring. Byl pro nás jasnou volbou, protože často složitá témata umí jasně vysvětlit formou srozumitelnou pro náctileté a víme, že mediální vzdělávání sám považuje za důležité,“ doplnila Telenská. Jako „novinář z praxe“ vystupoval Martin Veselovský. „Mám dvě dcery a vím, že české základní školství se mediální gramotnosti téměř nevěnuje. Člověk v tísni je dobrá značka, která dělá skvělé a smysluplné věci,“ přiblížil spolupráci zakladatel populární DVTV.
Odhadovat zájem o letošní ročník je vzhledem k volné dostupnosti materiálů obtížné, ze statistik ale vyplývá, že o bonusové balíčky, které JSNS poskytuje školám, projevilo zájem přes 230 škol. Hru si zahrálo přes dvě stovky škol a pořad Mediální ring zaznamenal přes tři stovky unikátních přístupů.
Že je důležité věnovat se mediální gramotnosti u dětí zdůrazňuje jak Telenská, tak Veselovský. „Žijeme v době, kdy jsme obklopeni velkým množstvím mediálních sdělení, kdy si každý může publikovat, co chce. Je proto důležité, abychom nad těmi informacemi kriticky přemýšleli a neposílali je jen bez rozmyslu dál. Pokud se totiž naučíme pokládat si ty správné otázky a díky tomu rozeznávat fakta od lživých tvrzení, budeme pak daleko méně manipulovatelní,“ myslí si Sandra Telenská.
„Mediální gramotnost může pomáhat kritickému hodnocení informací a tedy poučenějšímu rozhodování v politických i společenských otázkách. Lidově řečeno, tomu, kdo bude vědět, jak média a novináři pracují s informacemi, bude možná o trochu těžší něco nalhat nebo ho ovlivnit,“ doplnil na závěr Veselovský s tím, že podle něj je živnou půdou pro lži a úmyslné i neúmyslné dezinformace na internetu roztříštěnost a nejasnost zdrojů, nejasná kritéria jejich relevance, snadnost podsouvání názorů vydávaných za fakta a extrémně velká možnost sdílení čehokoliv.
Komentáře