Zdroj: osobní archiv Jakuba Philippa

ROZHOVOR: I to, že skončíte chudá a opuštěná, může být zajímavý konec hry, říká o larpech Jakub Philipp

Slyšeli jste někdy o larpech? To jsou rolové hry, ve kterých hráči ztvárňují příběhy svých postav a zažívají dobrodružství z fiktivního světa. Rolling je skupina nadšenců organizující zážitkové akce a právě larpy, které lidem umožní zkusit si něco, co se v běžném životě zažít nedá. Chcete si vyzkoušet, jaké to je být francouzskou šlechtičnou v 18. století? Vojákem ztraceným v občanskou válkou zmítaných končinách Sibiře?

Jakub Philipp, autor steampunkových her Starý Skot, série bitev Trnového království, larpů Pomoc z Nebes: Silvestr 1939 a Průsmyk 502, je členem spolku Rolling od roku 2016. Povídali jsme si s ním o jednotlivých hrách i larpech obecně. 

O jaká témata rolových her je největší zájem?

Obecně jsou u lidí oblíbená spíše fantasy témata jako Pán prstenů nebo Zaklínač. Když to vztáhnu na náš spolek, tak hodně oblíbená jsou i historická témata. Například naši hru Legie: Sibiřský příběh se podařilo uvést už sedmadvacetkrát.

Který larp byste doporučil začátečníkovi?

Myslím si, že většina her, které na repertoáru máme, jsou pro nováčky vhodné. Typicky se hry Legie účastní pětina až třetina hráčů, kteří nemají žádnou předchozí zkušenost s larpy. Hry s historickým tématem jsou dobře přístupné, protože člověk, který na hru jede poprvé, se do toho dobře vžije. Ponoří se do tématu, které dobře zná. Většina lidí tuší, kdo to byli například legionáři.

Legie, zdroj: rolling.cz

Co by si s sebou měl hráč vzít?

Snažíme se hry dělat co nejvíce přístupné. Bývá standardní, že poskytujeme kostýmy, jídlo a místo na spaní. Stačí si s sebou vzít jen spacák, boty a karimatku.

Například ve hře Čistky, která je komediálně pojaté ztvárnění Stalinských čistek v padesátých letech, si hráči musí přinést vlastní část kostýmu

 

Stane se, že si musí účastníci shánět vlastní kostýmy?

U některých her, zejména těch se současným settingem, necháváme shánění kostýmu na hráčích. Pak máme hry, ve kterých to kombinujeme. Například ve hře Čistky, která je komediálně pojaté ztvárnění Stalinských čistek v padesátých letech, si hráči musí přinést vlastní část kostýmu. K tomu od nás dostávají doplňky, například vojenské kabáty. Ale snažíme se to udělat co nejvíce přístupné, jak jsem už zmínil. S kostýmy pracujeme i tak, že konkrétní postavy mají specifický kostým nebo prvky, které doplňují charakter postavy. Samozřejmě ale musíme počítat s hráči všech rozměrů, je tedy potřeba mít připravených více variant.

Máte jako tým nějakou hru, na jejíž vytvoření jste pyšní?

Jednoznačně Legie: Sibiřský příběh. Stále se ji daří uvádět a byla několikrát přeložená i do angličtiny pro mezinárodní hráče. Z poslední doby musím zmínit hru Fin de Siécle, která patří k oblíbeným, je velmi dobře hodnocená. Pak si myslím, že dobře fungovala hra Čára, kterou jsme vytvořili ve spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů. Ta se zabývá přechodem hranic v padesátých letech a má i edukativní přesah.

Fin de Siecle, autor: Michal Kára, rolling.cz

Takže vaše hry sahají i do zahraničí…

Našich her se účastní lidé nejvíce z Německa, Skandinávských zemí, ale i třeba z Izraele, USA, nemáme v tom hranice. Snažíme se hry překládat a umožnit je i pro zahraniční hráče. Je o ně velký zájem. Se svolením zahraniční autorky jsme uváděli hru Harem son Saat, kterou jsme následně uváděli v angličtině. Letos obnovujeme projekt Zusammen / Sami / Sudetenland, tato hra se zabývá vztahy Čechů a Němců v pohraničí. Polovinu účastníku tvoří Češi a tu druhou lidé z Německa či Rakouska. Hráči si navzájem prohazují role. Tuhle hru uvádíme díky podpoře Česko-německého fondu budoucnosti.

Na každou pořádanou hru účastníkům dáváte role. Podle čeho je rozdělujete? Může si účastník sám vybrat, jakou postavu ztvární?

K tomu máme více přístupů. Na většině her to funguje formou dotazníku, v rámci kterého máme strukturně připravené otázky a snažíme se zjistit, co by daného účastníka zajímalo hrát. Jestli chce hrát akční hru, romantické vztahy nebo tragédii. Na základě toho mu přidělíme roli. V případě, že je ve hře postav více, účastníkům zasíláme krátké medailonky, které nám mohou okomentovat. Pak jim jednu z těch rolí přidělíme. Máme i hry, ve kterých si hráči vytváří postavy sami. Poskytujeme jim k tomu metodiku a oporu, aby byla hra funkční. To se týká například hry Čistky.

Musí se na larp hráči dopředu připravit?

Je potřeba nastudovat si svou postavu. Vytváříme i dokumenty k historickému kontextu, aby byl všem hráčům jasný. Děláme i průvodní dokumenty, jak se hra bude odehrávat, jaká bude mít pravidla.

Čistky, zdroj: rolling.cz

Každá hra je jiná. Například Fin de Siécle je čistě konverzační. Máte pro účastníky připravený scénář, nebo mají místo pro improvizaci?

Účastník musí interpretovat chování role, váže se k ní její historie, tedy jakými životními peripetiemi došla postava do začátku hry. Někdy mají charaktery i vypíchnuté vztahy s dalšími konkrétními postavami nebo shrnuté životní postoje k nějaké filozofii. Záleží na hře. Obvykle bývá součástí charakteru i seznam cílů, kterých by vaše postava chtěla dosáhnout. Mnohdy není cílem hry vyhrát. I to, že skončíte chudá, smutná a opuštěná, může být zajímavý konec. Snažíme se, aby všechny postavy byly hlavní, ale jak ke svému cíli dojdou, je čistě na hráči.

Nově plánujeme Projekt Hamlet, což bude reality show s exorcistickými prvky.

 

Dochází k nějakým zraněním při bojových hrách?

Stává se to výjimečně a zdravotník většinou sedí a nudí se, což je ideální stav. K boji využíváme měkčených maket zbraní, popřípadě chladných zbraní, takže vypadají realisticky. Meč vypadá víceméně jako meč, ale je měkký a nemůže nikomu ublížit. Před bojem účastníci absolvují krátké workshopy, aby se naučili bezpečnému zacházení. Co se týče palných zbraní, existuje celá řada možností, jak situaci ztvárnit. Většinou pracujeme s akustickými zbraněmi, což jsou divadelní či plynové zbraně.

De la Bête, zdroj: Tereza Šolcová

Vaše nejbližší hra v letošním roce je Qualia, která se odehrává v online prostředí. Jak to vůbec funguje?

Hra vznikla v době covidu, kdy nebylo možné hrát fyzicky. Celá se odehrává v online prostředí a je velmi propracovaná. Zabývá se tématem umělé inteligence. Probíhá v aplikaci Spatialchat, která umožňuje vytvářet videokonferenční místnosti a poskytuje hře vhodné vizuální prostředí. Online larpy umí zasáhnout stejně jako ty fyzické. Hru uvádíme díky svolení zahraničních autorů, kteří nám ji dovolili přeložit do češtiny.

Plánujete do budoucna uspořádat nějaké nové hry?

Plánujeme uvedení hry Cesta Stínem ze světa J. R. R. Tolkiena, tuto hru chceme uvést již delší dobu, ale pandemická situace to zatím neumožnila. Nově plánujeme Projekt Hamlet, což bude reality show s exorcistickými prvky. V procesu tvorby je zatím Dům v kruzích. 

Jsem studentka žurnalistiky a na neziskovkách se mi nejvíc líbí jejich skvělé nápady, díky kterým jsou schopny pomoct ostatním. Ve volném čase se nejradši věnuji malování, hraní videoher, čtení či cestování. Také ráda píšu příběhy a sbírám kaštany. V každé bundě mám alespoň jeden pro štěstí.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *