Ilustrační obrázek, zdroj: freepik.com

Reforma školství otevírá dveře moderní výuce a komplexní sexuální výchově

Co se bude učit o sexu ve školách? Nová školská reforma otevírá dveře komplexní sexuální výchově, která zahrnuje nejen biologické aspekty, ale také vztahy, prevenci, hygienu a respekt.

Školská reforma, kterou plánuje MŠMT na rok 2025 přinese zásadní změny ve výuce. Místo memorování faktů se bude klást větší důraz na rozvoj klíčových kompetencí a praktických dovedností. Děti se budou učit kritickému myšlení, práci s informacemi a řešení problémů. Změny se dotknou všech předmětů, například v přírodopisu se budou více věnovat vztahům v ekosystému, v dějepisu se zaměří na klíčové události a jejich důsledky. 

Školy získají větší volnost v tvorbě vlastních programů, což jim umožní lépe reagovat na potřeby žáků a regionu. Současně se ale zavede pravidelné testování, aby bylo možné sledovat pokroky žáků a kvalitu výuky. Cílem reformy je připravit žáky na život v 21. století a vybavit je dovednostmi potřebnými pro úspěch na trhu práce. Veřejnost má nyní možnost se k návrhu vyjádřit a ovlivnit tak konečnou podobu nových osnov.

Více prostoru pro sexuální výchovu v rámcové výuce

Nová školská reforma přináší také příležitost k zásadnímu posunu v oblasti sexuální výchovy. Svět se rychle mění a s ním i výzvy, kterým čelí dnešní mladí lidé. Komplexní a otevřená sexuální výchova by měla být nedílnou součástí jejich vzdělání. Nově získaný prostor pro školy by mohl být využit k tomu, aby se sexuální výchova stala součástí běžného výukového programu a ne pouze okrajovou záležitostí. Žáci by tak získali potřebné znalosti a dovednosti pro zdravý a zodpovědný život, včetně prevence sexuálního násilí, nežádoucího těhotenství a sexuálně přenosných nemocí.

V ideálním případě by mělo být dobře specifikováno, co se mají žáci a žákyně dozvědět. Měl by být kladen důraz na komplexní vzdělávání, které jen nestraší před riziky, ale předávám mladým lidem informace, aby se mohli sami zodpovědně rozhodnout o svém budoucím sexuálním i vztahovém životě. Pro to, co by sexuální výchova měla obsahovat existují standardy WHO – zahrnují třeba že by měla sexuální výchova zahrnovat témat od práce s emocemi, přes respektující vztahy, reprodukční zdraví a reprodukční práva, ale i například ochranu vlastních hranic, souhlas nebo třeba vliv pornografie. Samozřejmě témata je potřeba zahrnovat přiměřeně věku a potřebám žáků a žaček. Konsent k tomu postupně vyvíjí metodické podklady, které si mohou vyučující stáhnout zdarma na webu,” vysvětluje Johanna Nejedlová, výkonná ředitelka organizace Konsent.

Pravidelná sexuální výchova by měla být součástí školních osnov

Nová studie organizace Konsent potvrdila, že systematická sexuální výchova na školách může výrazně snížit riziko sexuálního násilí. Po absolvování workshopů se u žáků zlepšilo porozumění tématu, snížil se vliv zkreslených informací z internetu a zvýšil se kritický přístup k problematice. 

Organizace Konsent, která již proškolila tisíce studentů, zdůrazňuje, že pravidelná sexuální výchova by měla být součástí školních osnov. Tato skutečnost je podpořena i veřejným míněním, kdy většina dospělých považuje současnou sexuální výchovu za nedostatečnou a požaduje její rozšíření. Ministerstvo školství se již zabývá touto problematikou a chystá reformu, která by měla zajistit, aby se sexuální výchova stala standardní součástí výuky na základních školách.

Co se vám vybaví, když se řekne “sex?” 

Vyhodnocení výsledků výzkumu organizace Konsent

Co se vám vybaví, když se řekne “vztahy?”

Vyhodnocení výsledků výzkumu organizace Konsent

Význam sexuální výchovy

MUDr. Radim Uzel, CSc. vysvětluje v článku pro organizaci Šance dětem význam sexuální výchovy, která je klíčová pro zdravý vývoj jedince a společnosti. Rodiče by měli být pro své děti prvními a nejdůvěryhodnějšími zdroji informací o sexualitě. Škola pak může tyto znalosti doplnit a rozšířit.

Děti by měly mít možnost ptát se na cokoliv, co je zajímá, a rodiče by jim měli odpovídat pravdivě a srozumitelně. Důležité je také budovat důvěru, aby se děti nebály obrátit na rodiče s jakýmkoliv problémem.

Unesco, světová zdravotnická organizace i další nadnárodní organizace prosazující lidská práva zdůrazňují potřebu ucelené a pozitivně orientované sexuální výchovy a upozorňují na fakt, že formální, tedy školní sexuální výchova, je důležitým doplňkem neformální sexuální výchovy, které se dětem a mladistvým dostává od rodičů, vrstevníků a vrstevnic či médií. Dává mladým lidem nástroje pro to se zodpovědně rozhodovat o svých vztazích na základě kvalitních informací,” doplňuje Nejedlová z organizace Konsent.

Sexuální výchova by měla zahrnovat nejen biologické aspekty, ale také sociální a emocionální stránku sexuality. Měla by připravit děti na vztahy, učit je respektu k sobě samým i k druhým a chránit je před sexuálním zneužíváním. Důležitá je také prevence nežádoucího těhotenství a sexuálně přenosných nemocí a poučení o hygieně. 

Kongres k sexuální výchově

Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu pořádá kongres k sexuální výchově, které se bude účastnit Sexuologická společnost ČLS JEP a Filosofická a Pedagogická fakultní Univerzita Hradce Králové. Akce proběhne v hotelu Labe v Pardubicích a to 17. a 18. října. 

Na programu bude  Metoda semafor a její použití (nejen) v sexuální výchově, Škola jako lék na rozdělenou společnost, ale otevírat se budou i témata o LGBT a otázky gendrové identity. Organizace SOFA zde vystoupí s přednáškou Wellbeing a bezpečné prostředí v kontextu genderu a identity. 

Sociální role školy 

Organizace SOFA vás zve na akci, kterou pořádá 10. října v kulturním zařízení Domovina na Maninách v pražských Holešovicích. Akce se jmenuje Sociální role školy – výzvy a příležitosti. “V moderním světě vedle vzdělávání nabývá stále více na důležitosti psychosociální podpora. Učitelé získávají roli nenahraditelných průvodců v časech nejistoty, kdy je duševní zdraví dětí v ohrožení. Nezvládnou to ale sami!” Tak zní pozvánka organizace SOFA. 

Jsem srdcem snílek, baví mě dobrodružství. Miluji kreativitu a tvorbu, maluji, píšu a učím se grafiku. Studuji na UPOL Mediální a komunikační studia, mám ráda komunikaci s lidmi, nejvíce mě baví rozhovory a reportáže z místa dění. Zastávám názor, že to, co dáme do světa, se nám vrátí, a že dobré skutky mají smysl.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *