Ilona Tandlerová, zdroj: osobní archiv Ilony Tandlerové

Stále jsou firmy, které si zvou ženy na pohovory, ale nemají v plánu je zaměstnat, říká o IT Ilona Tandlerová z Czechitas

Czechitas je nezisková organizace, která inspiruje, motivuje a vzdělává ženy v IT. Ženy jsou digitalizací více ohrožené a organizace jim otevírá dveře k lepšímu zaměstnání. O Czechitas, kurzech a o tom, jak jsou ženy vnímané společností, co je motivuje ke vzdělávání a jak si vedou v Evropském měřítku jsme se bavili s Ivanou Tandlerovou, vedoucí olomoucké pobočky Czechitas.

Jak jsou ženy vnímané společností v oborech IT?

To řekla skvěle moje kolegyně, která je vystudovaná ajťačka a v IT poměrně dlouho pracovala: „Ženy v IT jsou vítané, ale neočekávané“. Na ženy se bohužel ve spoustě firem pořád dívá skrz prsty. Záleží ale na společnosti. Když nastoupí do mezinárodní firmy, kde mají na stejné pozici další tři ženy, tak se na ně budou dívat jinak, než když nastupují do nějaké malé IT firmy, kde jsou samí muži, kteří si jedou to svoje a ženy jednoduše neberou. Je to velmi individuální, ale ten pohled se pomalu mění k lepšímu.

Proč tomu tak je?

Na začátku historie informačních technologií byly ženy naprosto přirozenou součástí tohoto oboru. Jakmile se ale obory stanou perspektivními, nastává ten zlom, kdy do firem vstupují muži. Tato situace nastala i v IT a mužů najednou byla většina. Ženy začaly být vzácné. Teprve v posledních letech se situace obrací k lepšímu a ženy se do IT oborů vracejí. I firmy si naštěstí začínají uvědomovat, že diverzita v týmech je důležitá. Ženy mají kolikrát vyšší motivaci, do týmů přinášejí nový vhled, myšlenky a postoje. Firmy, které se snaží držet krok s dobou, si žen váží.

Studie prokazují, že složený tým má úspěšnější projekty

Je lepší mít v týmu ženy? 

Existují studie, že smíšené týmy fungují a přináší mnoho pozitiv. Ženy přináší úplně jiný pohled na věc, který si tým složený z mužů nemusí vůbec uvědomit, vnímají různou problematiku v širším kontextu. Studie prokazují, že složený tým má úspěšnější projekty. I ženy nastupující z mateřské mají výborný time-management, protože doma toho musejí stíhat hromadu. Obecně ženy na manažerských pozicích mají velmi dobré výsledky. Pokrok tu je, ale bohužel, buďme realisté, stále existují firmy, které si zvou ženy na pohovory, ale nemají je v plánu zaměstnat. Ať už z důvodu, že je tak nastavená firemní kultura nebo je to kvůli předsudkům.

Co ženy motivuje se dále vzdělávat v IT?

Já předpokládám, že je to obecně díky postupující digitalizaci, kdy se spousta pracovních pozic mění a všichni si to začínají uvědomovat. Ženy také nemusí být spokojené se svou aktuální pracovní pozicí anebo to mohou být maminky na mateřské, které jsou doma se dvěma dětmi, například šest let, a uvědomí si, že nechtějí nastupovat do práce, kterou dělaly předtím. Vzdělají se na mateřské a poté nastupují na juniorní IT pozice.

V nabídce Czechitas máte na výběr z různorodých kurzů, ať už na tvorbu webu, programování či testování. Na jaké kurzy se nejčastěji ženy hlásí a o které je největší zájem?

Ženy z olomouckého kraje se nejčastěji hlásí na kurzy zaměřené na tvorbu webu, poté kurzy digitálních dovedností, datové analýzy. Celorepublikově na plné čáře vede datová analýza, tvorba webu a digitální dovednosti následované programováním. Máme jednodenní kurzy, poté máme semestrální kurzy, které probíhají jednou týdně po dobu dvanácti týdnů. Máme také večerní meetupy Poznej…, které jsou zdarma. V rámci nich se zájemci dozví, co všechno se s námi mohou naučit a jak může vypadat cesta do IT. Ať už je to Poznej Czechitas, nebo Poznej testování, programování či datovou analýzu. Seznámí se s jednotlivými tématy podrobně, zjistí, jaké jsou pracovní pozice v těchto oblastech a jejich náplně a pobaví se přímo s lektory těchto kurzů o všem, co je zajímá.

V nabídce kurzů máte také Digitální akademii, v rámci které mohou ženy studovat testování, datovou analýzu či tvorbu webu. Jak probíhá výuka?

Digitální akademie je velmi intenzivní a v podstatě rekvalifikační kurz, kdy mají účastnice výuku třikrát v týdnu ve večerních hodinách plus celou sobotu, a to po dobu čtyř měsíců. Letos máme Digitální akademie v Praze, Brně a Ostravě. Některé se dají studovat hybridní formou, takže se holky, třeba od nás z Olomouce, mohou připojovat online i se účastnit prezenčně. Záleží na jejich preferencích. Všechny kurzy učí u nás v Czechitas lidé, kteří pracují v IT a díky tomu jsou absolventky kurzů skvěle připraveny začít pracovat na juniorních IT pozicích přímo po skončení digitální akademie.

Není online forma náročnější?

U nás to tak není. Na všech našich online i prezenčních kurzech platí, že žádná otázka není hloupá. Ať už se připojíte online nebo sedíte ve třídě, vždy se můžete na cokoliv a kdykoliv zeptat. Kromě lektora jsou na kurzech také přítomní koučové, kteří jsou účastnicím k dispozici a na všechny dotazy jim odpoví nebo pomohou, pokud se jim něco nedaří. Máme spoustu absolventek online kurzů a tím, že fungujeme i online, se na kurzy může připojit kdokoliv, i když žije na druhé straně republiky.

Jaké jsou podmínky přijetí na Digitální akademii?

Ženy musí absolvovat úvodní kurzy pro danou oblast a musí mít dostatečně silnou motivaci. U Digitálních akademií je obrovská poptávka oproti nabídce. Jednotlivé běhy digitálních akademií studuje třicet až pětatřicet holek, ale hlásí se jich až sto. Tudíž je potřeba, aby měly dobře zpracovanou motivaci a opravdu chtěly studovat.

Mohou Digitální akademii studovat i začátečníci?

Mohou, máme spoustu kariérních příběhů u nás na blogu, kdy se například maminka na mateřské rozhodla, že se nechce vracet do zaměstnání, kde působila před příchodem miminka a následně po absolvování digitální akademie pracuje jako BI Analytička. Nebo provozní restaurace změnila díky digitální akademii kariéru a nyní dělá software testerku. Před samotnou akademií musí ženy absolvovat doporučené úvodní kurzy, které slouží jako prerekvizity.

Pro koho je akademie určená? Mohou ji studovat i pracující lidé?

Určitě mohou, je to ale časově náročné. Máme tu mladé holky, ale také ženy, které již mnoho let pracují a jsou aktuálně zaměstnány na jiných pozicích a rozhodly se, že změní kariéru a chtějí se věnovat úplně něčemu jinému. Také u nás studují ženy na mateřské nebo rodičovské dovolené.

Jaké mají ženy uplatnění na trhu práce po dokončení Digitální akademie?

Obecně se úspěšnost uplatnění pohybuje okolo 80 %. Ženy po absolvování Digitální akademie nastupují na juniorní pozice do našich partnerských firem a dalších společností, které ví, co děláme a jak naše kurzy vypadají. Přes 60 % holek se uplatní hned, 30 % si najde práci později – to je v případě maminek na mateřských, které nastupují do práce později.

Jak jsou na tom obecně Češky s počítačovou gramotností v porovnání s ostatními evropskými zeměmi?

Obecně je IT odbornic v České republice zhruba jen 10 %, ostatní jsou muži. Když se podíváme na absolventy univerzit, tak na 3300 mužů bylo pouze 650 žen, to je průměrný roční počet absolventů mezi lety 2015 až 2020. Teď se to malinko zvedá, ale pořád je to číslo rozdílné – jedna žena na deset mužů. Jsme na chvostu Evropské unie, úplně poslední. Oproti Bulharsku, které je první a má 28 % žen v IT.

Je zajímavé, že zrovna Bulharsko…

To je dáno historicky. Oni na tom velmi usilovně pracovali. Měli takto nastavené politiky, velmi brzy měli řešeny částečné úvazky. Pokud ten postup nejde seshora i zezdola najednou, tak to vždy trvá déle. Průměr v Evropské unii je 18 % žen v IT.

Kde berete finance na provoz kurzů a celé organizace?

Částečně jsme financovaní od našich partnerů, nemusí to být jen IT firmy, ale i banky a firmy, které nejsou zaměřené na IT, ale líbí se jim naše vize a myšlenka. Druhou část financování tvoří granty – například Google a další. Poplatky našich účastnic činí jen 18 % z veškerého příjmu na chod naší organizace.

Nově jste vytvořili Nadační fond Czechitas pro ženy, které si nemohou dovolit zaplatit digitální akademie.

Ano, zájemkyně se mohou přihlásit samy, na základě doporučení někoho z Czechitas nebo od našich partnerů, či na základě doporučení terénního spolupracovníka spolupracující organizace. Stipendium lze začít čerpat od data otevření registrace na danou digitální akademii, o kterou bude mít žadatelka o stipendium zájem.

Čím bude podmíněné stipendium?

Kritérii pro přidělení podpory jsou: zhodnocení ekonomické situace, osobní situace a motivace žadatelky.

Proč vůbec vznikla neziskovka v oblasti IT pro ženy? Jaká byla prvotní myšlenka?

Motivací naší zakladatelky Dity Přikrylové bylo přivést ženy k lepší práci a pomoci jim k lepšímu uplatnění na trhu práce v IT oboru, který má sama vystudovaný. Společně s Monikou Ptáčníkovou a pár dalšími kamarádkami, začaly v roce 2014 s prvními IT kurzy. Postupně jsme jako Czechitas za tu dobu tak vyrostli, že máme pobočky po celé republice a našich kurzů se účastní online i prezenčně tisíce žen, kterým dodáváme sebevědomí a pomáháme uvědomit si, že IT je i jejich budoucnost a měníme jim životy.

Jsem studentka žurnalistiky a na neziskovkách se mi nejvíc líbí jejich skvělé nápady, díky kterým jsou schopny pomoct ostatním. Ve volném čase se nejradši věnuji malování, hraní videoher, čtení či cestování. Také ráda píšu příběhy a sbírám kaštany. V každé bundě mám alespoň jeden pro štěstí.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *