Umělá inteligence (AI) chatGPT, která funguje na principu strojového učení, dokáže vygenerovat kreativní nápady, vysvětlit kvantovou mechaniku, přeložit slova z cizích jazyků nebo vám poradí s jakýmkoliv problémem. Přestože se AI stává stále významnější, vyvstávají otázky ohledně etiky a právních aspektů spojených s jejím rozvojem a využíváním. Jestli je AI revolučním vynálezem nám pověděla Barbora Bühnová z organizace Czechitas.
Umělá inteligence je stále více se rozvíjející oblastí technologie, která se zabývá vývojem a aplikací algoritmů, které umožňují počítačovým systémům simulovat lidskou inteligenci a chování. Funguje na principu lidských neuronů v mozku a rozvíjí se pomocí počítačových sítí a algoritmů. Sítě neuronů umožňují strojům se učit z velkého množství dat. V těch nachází vzory a souvislosti v datech, což vede ke zlepšení přesnosti a efektivitě. „Samotný vývoj umělé inteligence je spíše evoluční, jde o postupný vývoj, nikoli o revoluční posun. Nicméně tím, jak se usnadňuje využití AI, přichází poměrně velký šok v řadě oborů, které nejsou na příchod AI připravené,“ říká Barbora Bühnová, spoluzakladatelka a členka správní rady neziskové organizace Czechitas.
Umělá inteligence nám může usnadnit práci
Společnosti Microsoft a Google ohlásily, že plánují využít umělou inteligenci při hledání informací na svých platformách. AI má velký potenciál v mnoha oblastech, jelikož usnadňuje rutinní práci a lidé se tak mohou věnovat kreativnějším činnostem. „Umělou inteligenci stále vnímám jako nástroj. Nebavila bych se tedy o tom, v čem nás nahradí, ale spíše v čem nám může usnadnit práci,“ komentuje vývoj umělé inteligence Barbora Bühnová. Takzvaný chatbot, který funguje na principu strojového učení, dokáže překládat věty z cizích jazyků, vysvětlit, co je to klimatická změna, umí také navrhnout řešení komplexnějšího problému nebo vám dát tipy na zdravou večeři.
Nicméně, vznikají také otázky ohledně etiky a právní stránky věci, které by mohly vzniknout v souvislosti s rozvojem AI a jejího používání. „Revoluci tedy vnímám spíše v tom, že nemáme vyjasněné otázky duševního vlastnictví v umění či autorského řešení v ověřování znalostí ve vzdělávání. Ty nebude snadné zodpovědět,“ dodává Bühnová.
Komentáře