Reklamní kampaň #ShareWithCare společnosti Telekom, u nás známé jako T-mobile, vytvořila video, aby ukázala rodičům, jak dokáže umělá inteligence pomocí několika fotografií jejich dětí vytvořit deepfake. Co si o tom myslí Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-bezpečí a profesor Pedagogické fakulty Univerzity Palackého?
Nacházíme se na důležitém přelomu ve světě informačních technologií. Umělá inteligence (AI) se rychle vyvíjí, stává se jednodušší na používání a ovládání a rozšiřuje se tak mezi širší skupiny obyvatel. Také se rozvíjí způsoby umělé inteligence, existuje chat GPT, můžete si vytvořit avatara a jednoduše se přetvořit do podoby Harryho Pottera nebo Barbie za pomoci několika fotografií. Těchto několik fotografií, nebo hlasová zpráva však může být jednoduše použita k tvorbě falešné identity a později využita ke krádežím, vydírání, nebo k tvorbě pornografie.
Je důležitější si uvědomit, jak podstatné je chránit naše data a data našich dětí. Kampaň se především zaměřuje na problematiku sharentingu, což je nadměrné a pravidelné sdílení fotografií dětí rodičema veřejně na sociální sítě, což poskytuje velkou sbírku dat pro potencionálního útočníka. Deepfake video Ella ukazuje to, co by se s fotografiemi mohlo stát a k čemu mohou být snímky použity prostřednictvím umělé inteligence. Především má být z videa zjevné, jak jednoduché je takové fotografie pomocí AI použít k tvorbě falešného videa. Kampaň tak chce rodiče informovat a varovat, že by neměli sdílet fotografie svých dětí veřejně na internetu.
E–bezpečí je projekt spadající pod Univerzitu Palackého v Olomouci. Experti se starají o bezpečí dětí i dospělých na internetu, zaměřují se také na prevenci a vzdělání. Vedoucím projektu je profesor Kamil Kopecký, který mimo vyučování a výzkumné činnosti působí také třeba jako expert bezpečnostního výzkumu na Ministerstvu vnitra, nebo je například garantem a poradcem metodiky dětské verze filmu V síti.
Kamil Kopecký také upozorňuje na sharenting a obezřetné chování rodičů na internetu. O sharentingu se vyjadřuje na stránkách E-bezečí, kde vysvětluje, které fotografie, například z dovolené, je adekvátní dát na internet, a které by naopak mohly být nebezpečné. Upozorňuje především na nahotu, ale také na fotografie, které by později jejich potomkům mohly připadat trapné, zároveň by se mohly stát předmětem šikany, nebo by jim mohly překážet v určitém zaměstnání.
Kopecký však v tomto ohledu zastává názor, že by si dítě mělo o sdílení svých fotografií na internet již od útlého věku rozhodovat samo. „Jakmile si dítě začne uvědomovat, co znamená vytvářet a šířit fotografie na internetu, žádejme jej o souhlas se zveřejněním jeho fotografií na internetu. Uvědomme si, že pokud šíříme fotografie či videa našich dětí, vědomě o nich vytváříme digitální stopy, které mohou být zneužity různými způsoby. Dítě by ale mělo mít právo rozhodnout si samo o tom, zda chce či nechce na internetu mít své fotografie, které mohou vidět a stahovat ostatní uživatelé,“ říká Kamil Kopecký ve vyjádření na webových stránkách E-bezpečí.
Co se týče kampaně #ShareWithCare, Kopecký uvedl v rozhovoru pro DVTV, že ne všechny fotografie sdílené na síti jsou škodlivé, ale že každá sdílená fotografie představuje určitý soubor dat, což je stěžejní věc, na kterou se kampaň zaměřuje. Zároveň si myslí, že deepfake a umělá inteligence nepředstavuje tak velkou hrozbu, která by se měla dít celoplošně a globálně. Jeho větší obava, která se už nyní děje celoplošně a ve velkém množství, je právě zmíněná kyberšikana. Závěrem proto Kamil Kopecký upozorňuje na to, aby rodiče mysleli na množství informací, které o svých dětech sdílejí a aby se všichni na sdílené fotografie dívali optikou dítěte a ne rodiče.
Komentáře