Na konci listopadu vyšel na YouTube videoklip od umělce Franka Wilda a influencerky Kafuu s názvem Hafo. Videoklip plný sexuálních a pornografických narážek se neobešel bez vlny pohoršení a kritiky, zároveň má i mnoho pozitivních ohlasů. Nasbíral už přes tři miliony zhlédnutí a momentálně (k 5.1. 2022) se drží na druhé příčce v trendech na YouTube. Na konci klipu se na tři dny objevil odkaz na podporu útulku Dog Point o.p.s. Jak to bylo se spoluprací neziskovky a extravagantního interpreta?
Prvotní iniciativa byla ze strany umělce Franka Wilda, a to především od produkční společnosti A2 Group. „Kontaktoval nás zástupce produkční společnosti, že bude vycházet nový klip se silně psí tematikou, a že bude uspořádaný křest. Zeptal se nás na souhlas k tomu, že na křtu bude uspořádaná sbírka pro náš útulek. S tím jsme samozřejmě souhlasili,“ říká ředitelka Dog Pointu o.p.s. Michaela Zemánková.
Na konci videoklipu byl obrázek vyjadřující podporu Dog Pointu a v popisku se nacházel odkaz na web malotického útulku. Do týdne ale obojí zmizelo. Vedení Dog Pointu souhlasilo se sbírkou na křtu písně, o odkazu v samotném klipu ale nevěděli. „My jsme odsouhlasili sbírku na křtu, výsledek celku nás však zarazil. Nicméně po tom, co klip vyšel, jsme zástupce kontaktovali zpátky, že s tímto provedením nesouhlasíme. Pod pojmem silně psí tématika jsme si představovali rozhodně něco jiného. Omluvili jsme se, že s tímto být spojováni nechceme. Náš útulek sledují i děti, a není to úplně vhodné,“ popisuje situaci Zemánková.
Odkaz zmizel, křest proběhl, peníze ale nikdo neviděl
Sám zástupce, který komunikoval s Michaelou Zemánkovou, se po vydání videoklipu od organizace křtu distancoval. „Komunikovali jsme pouze se zástupcem produkční společnosti Adamem Urbancem, který se ještě před křtem distancoval. Sdělil nám, že nás bude kontaktovat někdo jiný, což se nestalo. Také nás nikdo nekontaktoval, aby nám sdělil, zda se na křtu na sbírce pod našim jménem něco vybralo“ pokračuje Zemánková.
Měsíc po vydání videoklipu vyšlo i video BEHIND THE SCENES, kde se objevují nepovedené záběry z klipu a záběry ze křtu videa. Křest se tedy konal i podle slov Franka Wilda před vydáním klipu. Ve videu však o sbírce není žádná zmínka. Když jsme se snažili kontaktovat Franka Wilda, aby na tuto otázku odpověděl, nepodařilo se nám do dnešního dne spojit. Po měsíci jsme Michaelu Zemánkovou kontaktovali znovu, a odpověděla, že se stále nikdo ohledně křtu neozval, zástupce produkce reagoval pouze na prosbu stažení jména útulku z klipu, a to hned po tom, co klip vyšel.
Adam Urbanec netuší, zda se nějaké peníze ve jménu útulku vybraly. „Osobně jsem na křtu nebyl. Já jsem filmař, měl jsem produkovat klip. Frank Wild mě oslovil, zda bych mu se křtem nepomohl, zprvu jsem souhlasil. S organizací akcí nemám zkušenosti, a tak jsem nakonec ustoupil. Jsem přesvědčený o tom, že pokud sbírka probíhala, tak se peníze předají,“ říká Adam Urbanec, filmař a produkční společnosti A2 Group.
Michaela Zemánková oceňuje snahu pomoci, a upozorňuje na to, že se nesnaží tuto iniciativu shazovat. „Je vlastně hezké, že lidé, kteří mají vliv, chtějí podpořit neziskovou organizaci. Záměr byl podle mě určitě dobrý. Když nás oslovili, nepřišlo nám na tom nic divného, ani škodolibého. Ale klip, který vyšel, nás šokoval,“ říká Zemánková. „Nevím proč si vybrali nás. Možná nás znají, možná vybírali podle dosahu na sociálních sítích, kvůli dalšímu marketingu,“ podivuje se Zemánková.
Stejně tak reaguje i člen produkční společnosti Adam Urbanec. „My jsme věděli, že klip bude mít dosah. Chtěli jsme to spojit s dobročinnou věcí. V klipu figurují postavy vypadající jako psi. Napadl nás psí útulek a dostali jsme doporučení na Dog Point,“ říká Urbanec.
Zároveň však ředitelka nijak neobhajuje obsah a konečný produkt, který je v mnoha ohledech kontroverzní a explicitně naráží na pornografii. „Věřím tomu, že chtěli pomoct. Možná by bylo vhodné podpořit tímto klipem neziskovku, která se zabývá sexualitou. Podpora psů tímto způsobem je poněkud zvláštní, proto se od klipu distancujeme. Já nechci nikomu nijak uškodit a jsem přesvědčena o tom, že jejich úmysl byl dobrý, ale mohli se trochu zamyslet nad provedením a nad tím, jaký to může mít dopad a efekt,“ zakončuje Zemánková.
Adam Urbanec reaguje tak, že se jedná o humor. „Já samozřejmě chápu, proč se s tím útulek nechce ztotožnit. Nechtějí se míchat do takových tématik, třeba z důvodu, že to sledují děti. Nemyslím si však, že by to mělo útulku jakkoliv uškodit. Negativní ohlasy sklízí jen ten nápad a námět našeho videa,“ dodává Urbanec. V komentářích se však objevilo několik narážek na útulek.
Na otázku, zda při kontaktování útulku mysleli na následky klipu a spojitosti s dobročinným projektem odpovídá Urbanec takto: „My jsme to nedělali se záměrem někoho poškodit, ani obhajovat naše jednání. Jistě, že nás napadlo, že by to nemuselo korelovat s jejich interní politikou, ale stále si nemyslím, že by klip měl poškodit jejich jméno, nebo naše jméno. Je to forma humoru, která nebude všemi lidmi pochopená. Já osobně na tom klipu nevidím nic špatného, proto jsem kontaktoval útulek,“ zakončuje filmař a produkční klipu Hafo.
Komentáře