Blíží se druhé kolo prezidentských voleb, ve kterém se utkají Petr Pavel a Andrej Babiš. Kromě sebepropagace ale patří ke kampaním i fake news, hoaxy, a manipulativní výroky. Proto, aby se v návalu dezinformací bylo jednodušší zorientovat, vznikly neziskové informační portály, které se snaží fake news vyvracet, ověřují informace dle žurnalistických zásad a vykonávají tak službu společnosti v podobě hlídacího psa demokracie. Pro Givt odpovídali Jan Cemper (Manipulátoři.cz), Petr Gongala (Demagog.cz) a Vojtěch Razima (Kverulant.org).
Demagog – pravda, nebo ne?
Jedná se o unikátní platformu, kde tým odborníků ověřuje fakta z oblasti politiky, tzv. fact-checking. Jejich posláním je očišťovat veřejný prostor od cílené manipulace, výroků vytržených z kontextu, polopravd a nesmyslů. Web funguje od roku 2012, kdy vyhrál i Novinářskou cenu. V žebříčku Křišťálové lupy se pohybuje v TOP 10 v kategoriích Projekt roku a Veřejně prospěšné služby.
Aktuálně se Demagog zabývá komentářem a analýzou předvolebních debat v různých médiích, jednou z nich byl i Blesk. Dále zpracovali profil každého z kandidátů a sledují faktické výroky během kampaně. Také se zaměřuje na vyvracení fake news, které se týkají obou kandidátů. Mimo současnou volbu prezidenta se zabývají politiky, především ověřováním jejich výroků.
„Už po skončení prvního kola voleb se okamžitě objevilo ohromné množství smyšlených narativů. Zejména jsou zaměřeny na osobu Petra Pavla. Nejčastěji se to týká toho, že chce poslat bojové jednotky na Ukrajinu a mobilizovat občany České republiky, a že odmítá diplomatické řešení tohoto sporu,“ říká koordinátor projektu Demagog Petr Gongala. Zároveň dodává, že neexistuje přímý důkaz o propojení smyšlených výroků na sociálních sítích a iniciativou Andreje Babiše a jeho týmu. Nicméně podotýká, že Babišova kampaň paralelně poukazuje na to, že je diplomat, ne voják, a že nepovede Česko do války.
„Nejrozšířenější byl tweet Miroslava Kalouska, ve kterém měl odsuzovat Pavla jako estébáka, původně se však jednalo o výrok vůči Babišovi. Toto vidělo milion lidí během prvních pár hodin. Podobných narativů se šíří hodně,“ dodává Gongala. Následně říká, že o osobě Andreje Babiše nezaznamenal dezinformace, či lživé zprávy v takové míře a s takovým dosahem. Demagog se zaměřuje na výroky, které mají dosah okolo deseti tisíc zhlédnutí a více. Největší hrozba je podle Gongaly v tom, že podobné zprávy vystraší voliče a odradí je od voleb.
Manipulátoři – lež není názor
Autorem webu Manipulátoři.cz je Jan Cemper, který se zaměřuje na vyvracení fake news z různých zdrojů a poukazuje na správnost faktů. „Vím, jak se dezinformace šíří, i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem“. Takto se představuje Cemper na webu Manipulátoři. Cemper jej založil v roce 2015, od té doby se věnuje publicistické práci a rozkrývání hoaxů.
Mimo aktuální prezidentskou kampaň se věnuje tématům jako je konflikt na Ukrajině, politika, sociální sítě a šíření dezinformací. V posledních dnech například upozornil na falešné SMS zprávy od Petra Pavla, které vyzývají k mobilizaci, trefně tak korespondují s nejnovější kampaní Andreje Babiše, který slibuje, že nepovede Čechy do války. Cemper také poukazuje na to, že stejné zprávy se objevují i v řetězových e-mailech, jejichž cílová skupina jsou převážně senioři. Dále vysvětloval fotografii Petra Pavla a Ukrajinského generála Gerasimova.
„Andrej Babiš se po prvním kole uchýlil ke konfrontační kampani a k napadání svého protikandidáta. Pavel pokračuje dále v konstruktivní a lehce nevýrazné kampani. Hodně bude před volbami záležet na dvou debatách, které budou na Primě a Nově. Předpokládám, že pan Babiš se bude snažit chytit Pavla za slovo, zneužít jeho výroky a dávat k nim jiný kontext. Příští týden se tomu budeme věnovat, jsme domluvení s Novou, že bychom podnikli online fact-checking,“ říká k volbám Jan Cemper.
Dále Cemper zmiňuje, že podle průzkumů věří dezinformačním médiím pět až deset procent obyvatel ČR. Uvádí příklad z voleb roku 2018. Domnívá se, že dezinformace svou roli určitě sehrály, především v druhém kole prezidentských voleb. Počet lidí, kteří aktivně čtou dezinformace je nyní větší. Na základě rozhovoru s Romea.cz uvádí Cemper v tomto kontextu příklad romské komunity, která ve většině dezinformačním webům věří. Ačkoliv tato komunita nemá velkou volební účast, potvrdili Cemperovi, že mnozí půjdou volit Andreje Babiše.
Kverulant – ptát se a hledat
„Když s veřejností mocní nehrají fér, bráníme ji.“ V duchu tohoto motta informuje na svém webu Kverulant. Zabývají se rovněž českou politikou, aktuálními kauzami ale také se v jejich rubrice Aktuality objevují zprávy z Evropy a světa. Kverulant se zaměřuje na informování ohledně skandálů, krádeží a zločinů. Nezaměřují se však pouze na politiky, ale na všechny vlivné funkce, jako jsou různí majitelé firem nebo například představitelé ozbrojených sil, policistů, či hasičů. Zabývají se také financemi a tím, jak stát hospodaří s veřejným majetkem.
Web funguje od roku 2009, kdy se redakce zavázala sledovat a zprostředkovávat veřejnosti dlouhodobé kauzy, které se snaží tlumočit smysluplně a uceleně čtenářům. Mimo to, že Kverulant odhaluje korupci a krádeže a informuje o nich na webu, také aktivně vůči zpronevěřitelům vystupuje a podává trestní oznámení, či žaloby.
„Na obou stranách bylo za kampaň kandidátů utraceno hodně peněz. Díval jsem se na výdaje jednotlivých týmů především na facebookovou reklamu. Více peněz v tomto směru investoval Andrej Babiš. Jeho kampaň je i více konfrontační a založená na negativních emocích, jako je strach,“ komentuje zakladatel a ředitel Kverulanta, Vojtěch Razima. Dodává, že ani z jedné kampaně není nadšený. Veřejný prostor je podle něj přeplněný hesly a sliby, které se nedají dodržet. Dokonce se objevily lživé a protiústavní výroky, jako je odvolání vlády a vyhlášení války.
„Andrej Babiš ani generál Pavel nebyli mou osobní volbou v prvním kole. Základním důvodem je, že se domnívám, že by nám měly vládnout instituce. Prezidentem České republiky by měl být především úředník, který slouží a reprezentuje tuto zemi a ne sebe,“ říká Razima. Podle něj je otázkou, zda by takový člověk měl šanci konkurovat kampaním, které jsou marketingově a emocionálně orientovány.
„Už několik let provozujeme na Kverulantu tzv. Blacklist. Jedná se o soupis politiků, kteří si nezaslouží naši důvěru. Zároveň se jedná o politiky, které jsme prošetřovali v našich kauzách. Jedná se o lidi, kteří upřednostňují své, nebo lobbistické zájmy. Andrej Babiš je na tomto seznamu už od roku 2013,“ říká Razima a dodává, že se zajímal o různé kauzy Andreje Babiše, které rozkrýval, ať už v minulosti nebo nyní. Vlastnictví médií však považuje za nejvíce znepokojující, a podotýká že tento fakt veřejnost „zazdila“.
Tým Kverulant.org se však tématice voleb věnovat nebude, nechtějí se vměšovat do veřejné svobodné volby, ani se nijak vymezovat. Vojtěch Razima zakončuje vzkazem čtenářům a občanům, aby se voleb zúčastnili, i přes veškeré výhrady ke zbylým kandidátům. „Volby jsou svátkem demokracie a je toho třeba využít a hlavně oslavit,“ uzavírá Razima.
- Petra Pavla 82%, 23 hlasů23 hlasů 82%23 hlasů - 82% of all votes
- Andreje Babiše 7%, 2 hlasů2 hlasů 7%2 hlasů - 7% of all votes
- K volbám nepůjdu 7%, 2 hlasů2 hlasů 7%2 hlasů - 7% of all votes
- Ještě nejsem rozhodnutý/á 4%, 1 hlasů1 hlasů 4%1 hlasů - 4% of all votes
Komentáře