Senioři, kteří jsou upoutáni na lůžko, trpí demencí, nebo se nedostanou dál než za hranice domova důchodců, se mohou podívat do různých koutů světa, aniž by doopravdy museli někam jít. Kaleido jsou brýle s virtuální realitou, navrženy tak, aby je zvládl použít jakýkoliv senior v každém domově. Stačí si je nasadit a vydat se do zahraničních měst i českých krajů, nebo do divoké přírody.
Nápad na Kaleido vznikl v éře covidu a měl pomoci seniorům překonat izolaci. Projekt se však uchytil i po skončení pandemie. „Zjistili jsme, že problém izolace se seniorů netýká jen v době covidu. Často jsou senioři, především v domovech, odtržení od okolního světa, většinou kvůli jejich zdravotnímu stavu a mohou se tak cítit osaměle. Ukázalo se, že naše brýle mají skvělé výsledky, umí totiž vyvolat v lidech vzpomínky, zlepšit jejich psychické zdraví, pohodu a rozmluvit je,“ vysvětluje ředitel a zakladatel Marek Háša.
„Původně jsme chtěli tvořit jen cestovatelská videa a relaxaci v přírodě, pak jsme však zjistili, že virtuální realita má u seniorů obrovský potenciál v oblasti terapie a psychologické pomoci. Nemluvě o tom, že lidé v ústavech mohou být osamělí a uzavření, a tak se jim snažíme vrátit chuť do života,“ popisuje Háša.
Mimo klasické cestování je v nabídce spousta kulturních zážitků, jako návštěva galerie. „Jako terapeutický nástroj jsme vytvořili kognitivní trénink, ke kterému vytváříme i speciální pracovní listy. Dále vytváříme skupinové zážitky, nebo hry,“ vysvětluje Háša. Obsah se obměňuje každých 10 dní, stačí se připojit k wifi a stáhnout nová videa. Nicméně brýle fungují plně off-line jako samostatné jednotky, není je třeba propojit s žádným zařízením ani s aplikací. Kaleido se chtělo co nejvíc přizpůsobit podmínkám v domovech důchodců, které jsou často bez pokrytí wifi.
Největším přínosem Kaleida je právě speciálně navržený obsah pro cílovou skupinu seniorů podle jejich preferencí a potřeb. „Často se nám stává, že si pečovatelé půjčí Kaleido a jsou nadšení, ale pak si vedení jejich zařízení řekne, že nebude platit měsíční příspěvek, když si podobné brýle mohou koupit třeba na Alze. Zjišťují pak, že obsah těchto brýlí je určen především mladé generaci, a že pro účely seniorů se bez našich zážitků nedají dost dobře použít,“ říká Marek Háša. Brýle Kaleido jsou navíc kvalitní a šetrné k citlivému zraku seniorů. Je bezpečné je použít i s dioptrickými brýlemi.
Brýle Kaledio se nekupují, ale pronajímají za měsíční příspěvek. Marek Háša říká, že původním záměrem je poskytnout zařízení do domova či nemocnice. Pečovatel s VR brýlemi následně pracuje s více seniory individuálně. Kaleido se však snaží vyjít vstříc i rodinám, a je možné po domluvě brýle pořídit i vašim prarodičům domů. Firma navíc umožňuje nejdřív brýle vyzkoušet zdarma, zda klientovi ve všech ohledech vyhovují.
Kaleido má v plánu do budoucna vytvořit i další projekty. „Pořád chceme zůstat u virtuálních zážitků, ale zároveň chceme rozšířit nabídku o další nástroje. Nápady se týkají fyzického zdraví a zdravotní prevence,“ říká Háša.
Účinky virtuální reality na seniory a výzkum
Konkrétní účinky brýlí na jednotlivce jsou různé, některým lidem brýle vyhovovat nemusí. Jedná se také o jednu z nejčastějších otázek, kterou zájemci mají. Virtuální brýle mohou způsobovat nevolnost každému, bez ohledu na věk nebo pohlaví. Je to proto, že člověk má pocit, že je v pohybu, ale přitom zůstává ve statické poloze. Obecně jsou na nevolnost náchylnější lidé, kterým se dělá zle v autě. Nejedná se však o nic nebezpečného ani škodlivého. Kaleido toto riziko minimalizuje tím, že využívá pro své zážitky zpravidla statický video materiál.
Provozovatelé Kaleida dělají své vlastní výzkumy, jak VR brýle působí na seniory. „Na začátku celého projektu Kaleido, i díky prize money ze soutěže Hack the Crisis, jsme prováděli pilotní výzkum ve 40 domovech a nemocnicích v Čechách. Následně jsme minulý rok prováděli studii v Německu, Rakousku a Švýcarsku,“ konstatuje Háša. Hlavní výstupy výzkumu jsou ve všech ohledech pozitivní a ukazují blahodárné účinky na psychiku seniorů, atmosféru v domově a vztah pečovatelů s jejich klienty.
Marek Háša popisuje, že se co nejvíce snažili přizpůsobit podmínkám v domovech, to ovšem k dalšímu a efektivnějšímu výzkumu klade jisté překážky. „Je podstatně náročnější sbírat data, když jsou brýle v off-line režimu, ohledně toho, jak často se s brýlemi pracuje, které filmy se přehrávají častěji a jaká je celková efektivita nebo potřeby dílčích klientů,“ konstatuje Háša.
Vznik Kaleida v covidové době
Projekt Kaleido založil Marek Háša, který se při magisterském studiu v Holandsku zabýval oborem zdravotní komunikace. Vždy chtěl vytvořit vlastní projekt, který by pomohl zlepšit lidem zdraví. Jeho prvním výtvorem byla hra, která pomáhala lidem s obsedantně kompulzivní poruchou. Na realizaci se podílel i jeho bratr Filip z vývojářského studia Pixelfield.
Následně přišla dlouhá éra covidu. „Chtěli jsme pomoci seniorům, kteří byli izolovaní, domovy se zavřely a lidé v nich neměli žádný kontakt s okolním světem,“ říká Marek Háša. Na nápad použít virtuální realitu a vytvořit cestovatelská videa, přivedli bratry Marka a Filipa jejich prarodiče. Vždy při vyprávění o svém životě měli zaryté vzpomínky na cestování. „Velmi mě zaujalo, jak silné zážitky a emoce to v dědovi dokázalo vyvolat,“ popisuje Háša. Tak vzniklo Kaleido, které nyní pomáhá seniorům v Česku i zahraničí.
Komentáře