Ve chvílích, kdy jde o záchranu života, je každá vteřina drahocenná. Okamžité kontaktování zdravotnické záchranné služby v případě nouze umožňuje mobilní aplikace Záchranka, která je přímo napojená na systémy záchranných služeb ČR. Jak aplikace funguje a co vše jejím uživatelům nabízí?
Aplikace Záchranka představuje rychlý a efektivní způsob, jak získat profesionální pomoc v případě naléhavé situace. Může být klíčová pro záchranu života a minimalizaci rizika zdravotních komplikací. Po stisknutí nouzového tlačítka se automaticky vytočí číslo 155. Zároveň se odesílá nouzová zpráva záchranářům s vaší polohou a dalšími informacemi. Výjezd záchranné služby (ZZS) potom zajistí telefonické spojení s linkou 155.
Pro správnou funkci systému není zapotřebí internetové připojení. Pokud váš mobilní telefon není zrovna připojený k internetu, aplikace po aktivaci alarmu odešle vaši přesnou polohu pomocí šifrované SMS, jejíž odeslání je však nutné potvrdit. Současně dochází k vytáčení linky 155.
Pokud se zrovna nacházíte na horách, aplikace to podle GPS signálu sama rozezná a odešle nouzovou zprávu i horské službě v dané oblasti. V případě, že se potřebujete poradit ohledně lavinového nebezpečí, aplikace nabízí využití tlačítka Horská služba. To naleznete v pravém dolním rohu hlavní obrazovky po spuštění aplikace.
„Aktuální novinkou v aplikaci je nová lavinová předpověď, která je komplexnější, obsahuje mezinárodní piktogramy lavinových nebezpečí a kompletní komentář Horské služby. Funguje nejen pro české hory, ale i pro slovenské a rakouské,“ uvádí Maria Brindzáková z projektu.
Záchranka je vhodná i pro neslyšící osoby
Pokud jste neslyšící nebo máte vadu řeči, tuhle skutečnost je možné uvést ve zdravotních údajích v sekci “Můj profil” a v případě nouze se vám po stisku nouzového tlačítka automaticky objeví tabulka s devíti poraněními, kde vyberete to odpovídající vaší situaci. Poté zmáčknete tlačítko „Odeslat nouzovou zprávu“. Nechte vytáčet hovor na tísňovou linku 155 a pokud můžete, udělejte nějaký hluk, aby operátoři věděli, že se nejedná o falešné volání.
Dispečink komunikuje s neslyšícím pomocí SMS. Ten má k dispozici také novou technologii – videopřenosy. Neslyšícímu přijde SMS s odkazem, po jehož otevření se záchranář a volající propojí pomocí videa a chatu, kde je možné písemně komunikovat. Tlačítko samozřejmě slouží i pro osoby, kterým zranění nebo situace nedovolují hlasově komunikovat.
Aplikace má i svou výukovou verzi
„Obecně lze říct, že je pro uživatele rozhodně lepší, když si aplikaci mohou nanečisto vyzkoušet, bez stresu z krizové situace. K tomu lze využít taky Testovací režim přímo v aplikaci Záchranka,“ dodává Brindzáková. Výuková verze aplikace Záchranka, která umožňuje nácvik tísňového volání, má všechny funkce její ostré verze. S rozdílem, že po stisknutí tísňového tlačítka se vytočí předem nastavené číslo, nikoliv dispečink ZZS. Pokud tedy usilujete o realistický přístup ve výuce první pomoci, máte prostřednictvím aplikace možnost simulovat autentický telefonát s dispečinkem.
Aplikace nabízí ucelenou databázi AED
Zkratka AED označuje automatizovaný externí defibrilátor. Jedná se o přístroj, který tvoří součást základní resuscitace. AED mohou obsluhovat jak nevyškolení, tak trénovaní lidé. Po zapnutí přístroje se objeví hlasová a obrazová nápověda.
Veřejný přístup k AED představuje šanci časného provedení defibrilace před příjezdem záchranné služby. Mobilní aplikace Záchranka a webový portál nabízí ucelenou databázi všech veřejně dostupných defibrilátorů v České republice, které využívá i zdravotnická záchranná služba. Platforma umožňuje jak vyhledávat nejbližší dostupný AED, tak rozšiřovat jejich databázi.
„Co se týče našich plánů na další rok, plánujeme například rozšíření spolupráce s Mapy.cz. Rádi bychom také rozšířili Varovná upozornění o další kraje a města,“ dodává Brindzáková.
Aplikace funguje na dotekových telefonech a hodinkách Apple Watch. Další informace naleznete na webových stránkách aplikace.
Komentáře