Ilustrační obrázek, zdroj: freepik.com

Hrozba pro asistenty pedagogů a děti se speciálními potřebami se odkládá. Úprava školského zákona neprojde

Ministerstvo školství (MŠMT) plánovalo změnu školského zákona, která obsahovala i takzvanou parametrizaci asistentů pedagoga. Úprava zákona měla být platná od roku 2025. Ministerstvo však vydalo v červenci prohlášení, že se změny zatím realizovat nebudou. Současná úprava zákona představuje negativní dopady na vzdělávání dětí se speciálními potřebami a na pozice asistentů.

Ministerstvo plánovalo zavést například plošné financování pozic asistentů pedagoga vyměřeného na základě počtu žáků ve škole a další parametry. V tomto případě by to znamenalo, že škola, která má zapsaných pět dětí vyžadujících asistenta pedagoga, by obdržela finance jen na 2,5 žáka. Školy, které žádné takové žáky se speciálními potřebami nemají, by také dostali dotaci, aniž by ji na něco potřebovali. 

Zdroj: Spolu z.s.

Důsledkem by mohlo být snížení kvality vzdělávání pro děti se speciálními potřebami a jejich diskriminace

Tato změna by znamenala, že školy by měly více flexibility při rozhodování o tom, které děti potřebují asistenta a v jaké míře. Důsledkem by mohlo být snížení kvality vzdělávání pro děti se speciálními potřebami a jejich diskriminace. Navíc, zrušení možnosti poskytovat asistenty pedagoga jako podpůrné opatření v základních školách a družinách by ztížilo přístup těchto dětí ke vzdělávání a mohlo by vést k jejich izolaci.

„Problematika asistentů pedagoga je v současnosti dál projednávána tak, aby reflektovala současné potřeby v oblasti školství,“ říká tisková mluvčí MŠMT Tereza Fojtová.

Některé školy žáky se speciálními potřebami odmítají, a tak se kumulují na školách, které podmínky pro tyto děti mají

Děti se speciálními potřebami se zpravidla kumulují na jednom místě a to na školách, které zkrátka vytváří podmínky pro žáky s určitým druhem postižení. Podle průzkumu Spoluškoly některé ústavy hledají způsoby, jak přesvědčit jejich rodiče, aby dítě nakonec přihlásili jinam, protože nejsou ochotni tyto podmínky vytvořit. 

Spolek podporuje snahu MŠMT zvýšit personální standard vzdělávání na základních školách o asistenty pedagoga, např. i za využití parametrizace. Ke zvýšení personálního standardu vzdělávání na základních školách ale nedojde, pokud nezůstane současně zachována i individuální podpora konkrétních dětí, uvádí Veronika Doležilová, právnička Spoluškoly, z.s. ve stanovisku vůči parametrizaci asistentů pedagoga.

Zdroj: Spolu z.s.

Dokud MŠMT nevyřeší tento problém a nenastaví podmínky proto, aby všechny školy byly ochotné přijímat děti se speciálními potřebami, pak nebudou schopni aplikovat ani navrhovanou změnu školského zákona.

Zavedení pevně daných pravidel pro počty asistentů ve školách je dobrý nápad, který podporují jak učitelé, tak samotní asistenti a vedení škol. Je však důležité, aby tato pravidla byla nastavena tak, aby školy nepřišly o své současné asistenty, které ke své práci potřebují. Současně je nutné, aby školy měly možnost flexibilně reagovat na potřeby jednotlivých žáků i v případě, že by pevně stanovený počet asistentů nebyl dostačující,  Martina Špittová PR Specialistka za organizaci SOFA (Society for All).

O iniciativě Neberme školám asistenty jsme psali zde.

Jsem srdcem snílek, baví mě dobrodružství. Miluji kreativitu a tvorbu, maluji, píšu a učím se grafiku. Studuji na UPOL Mediální a komunikační studia, mám ráda komunikaci s lidmi, nejvíce mě baví rozhovory a reportáže z místa dění. Zastávám názor, že to, co dáme do světa, se nám vrátí, a že dobré skutky mají smysl.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *