Ilustrační obrázek, zdroj: freepik.com

Zakladatel Donia reaguje na vyjádření Olgy Štrejbarové v DVTV: „Naše filozofie se liší, ale cíle máme stejné“

David Procházka, zakladatel platformy Donio, odpovídá na kritiku Olgy Štrejbarové, která v rozhovoru pro DVTV upozornila na nedostatky v komunikaci a transparentnosti společnosti Donio. Zeptali jsme se zakladatele Davida Procházky na vyjádření. Procházka obhajuje fungování Donia a zdůrazňuje, že platforma splňuje všechny legislativní náležitosti a dbá na důvěru veřejnosti i zakladatelů sbírek.

Olga Štrejbarová je novinářka, známá svými komunitními projekty, které přinášejí radost potřebným. Ačkoli sama o svých nápadech říká, že jsou „naivní a bláznivé,“ například v článku Forbes, se mnohé z nich proměnily v úspěšné akce, které pomohly lidem v tíživé situaci. 

Mezi její nejvýznamnější počiny patří projekt Ježíškova vnoučata, který plní vánoční přání seniorů, kteří nemají rodinu. Dalším originálním projektem je Láska ve městě. Zisk z prodeje jde na podporu hospiců a pomoci lidem v nouzi. 

Olga Štrejbarová nedávno vystoupila v pořadu DVTV, kde se vyjádřila k fungování dárcovské platformy Donio, kterou před pěti lety založila společně s Davidem Procházkou. „Lidé ze sbírek Donia si mi stěžují, že jim chybí komunikace. Když za každou cenu honíte čísla, nikdy v tom osobní přístup nebude. Každý, kdo má čisté svědomí, vydá regulérní výroční zprávu. Na webu Donia se ale částky rozcházejí o desítky milionů,” uvedla novinářka. 

Přiznala, že se svého podílu v platformě vzdala, částečně pod tlakem a částečně z naivity. Zpočátku to vnímala jako osobní křivdu, ale když fungování Donia začalo vrhat špatné světlo na ostatní charitativní organizace, rozhodla se promluvit, uvedla novinářka v rozhovoru pro DVTV.

Věřím, že naše cíle jsou stejné, oba chceme pomáhat lidem, jen na to jdeme každý jinou cestou

David Procházka, zakladatel společnosti Donio, poskytl Givtu vyjádření, ve kterém vysvětluje několik důležitých bodů týkajících se komunikace, filozofie a fungování platformy.

„Když se podíváte na naše recenze, najdete v nich skvělé ohlasy právě na naši komunikaci – klienti oceňují, že jsme schopni poradit a reagovat i ve večerních hodinách. Komunikace s našimi klienty probíhá na denní bázi, kolegyně jsou na telefonu a poskytují veškerou péči, kterou klient potřebuje,“ říká Procházka. „Donio měsíčně spustí přibližně 200 sbírek, logicky se může stát, že někteří zakladatelé sbírek nejsou s komunikací spokojeni, někdy může dojít i ke komunikačnímu šumu, či větší zátěži pro kolegyně, jako je tomu v posledních týdnech, kdy čelíme velkému náporu kvůli sbírkám na škodu po povodních“ dodává.

Sbírka pro lidi postižené povodněmi od Donio.

Dále Procházka objasňuje postoj Donia a jeho způsob fungování, zejména v kontextu komentáře Olgy Štejbarové o „honění čísel“. „V tomto ohledu se s Znesnáze rozcházíme ve filosofii. Naše vize byla a je vytvořit technologickou platformu, která lidem umožní jednoduše a legálně zakládat sbírky v rámci naší veřejné sbírky. Tyto sbírky již 5. rokem podléhají dohledu Magistrátu hlavního města Prahy. Pokud by s nimi bylo něco v nepořádku, magistrát by je dávno zastavil,“ vysvětluje Procházka.

Crowdfundingová platforma Donio se řídí přísnou legislativou a kontrolou. „Nemáme takový přesah do sociální práce jako Znesnáze, což neznamená, že bychom se proti nim vymezovali – věřím, že naše cíle jsou stejné, oba chceme pomáhat lidem, jen na to jdeme každý jinou cestou. My dáváme určitě větší důraz na produkt a marketing. Takže ano, může to vypadat, že “honíme čísla” ale to jen proto, abychom zajistili dostatek financí pro co nejvíce sbírek na naší platformě,“ pokračuje.

Procházka se dále vyjadřuje k otázce osobního přístupu. „Co to znamená osobní přístup? Záleží na tom, jak ho vnímá druhá strana. My osobní přístup rozhodně máme – proces založení sbírky není čistě automatizovaný. Každá nová sbírka prochází schvalovacím procesem a poté se zakladateli ozve kolegyně, která zajišťuje potřebné dokumenty, jako jsou např. lékařské a veterinární záznamy, zprávy sociálních pracovníků, zprávy od pojišťovny a tak dále . Až po splnění těchto požadavků můžeme sbírku spustit,“ říká zakladatel Donia.

Celý proces je komplexní a podléhá přísné kontrole. „Rozhodně to není tak, že by člověk poslal fotku a srdceryvný text a hned měl sbírku. Naopak, vše podléhá legislativním požadavkům a dohledu magistrátu,“ dodává Procházka.

Tým Donio, zdroj: Donio.cz

V závěru rozhovoru se zakladatel Donio věnuje i výroční zprávě, která je podle něj vytvořena tak, aby byla informativní a zároveň příjemná ke čtení. „V naší výroční zprávě jasně vidíte, kolik bylo vybráno a kolik vyplaceno – formát je interaktivní a obsahuje grafy a infografiky,“ upřesňuje.

Poznámky o tom, že naše aktivity sledují zisk, mi přijdou poněkud zcestné, zvlášť když Donio je za dobu svého fungování v několikamilionové ztrátě

Na téma financování Procházka vysvětluje, že existuje formát výročních zpráv, který je určen pro nadace a nadační fondy. „Donio je však s.r.o., které vlastní Nadace Livesport. Pokud Donio vydělá více peněz, tyto finance spadají pod Nadaci Livesport a musejí být použity pro veřejně prospěšné účely, což bývá ověřováno auditem. Proto mi poznámky o tom, že naše aktivity sledují zisk, přijdou poněkud zcestné, zvlášť když Donio je za dobu svého fungování v několikamilionové ztrátě,“ říká.

Na závěr se Procházka vyjadřuje k nejasnostem ohledně znázornění vybraných financí ve výroční zprávě. „Došlo zde pravděpodobně k nedorozumění. Výroční zpráva uvádí celkovou částku 592 milionů korun, což zahrnuje jak dobročinné sbírky, tak komerční projekty. U dobročinných sbírek, které jsou znázorněny níže  je částka o 50 milionů nižší – prvně uvedené číslo je prostě součtem obou kategorií,“ zakončuje.

Zdroj: Výroční zpráva Donio

Zdroj: Výroční zpráva Donio

Donio bylo také pozváno do pořadu DVTV, aby na tuto kritiku mohli přímo reagovat. “Nakonec jsme se však rozhodli s díky odmítnout. Věříme totiž, že vzájemné osočování nepřináší žádné pozitivní výsledky a na konci dne nejvíce škodí celému neziskovému sektoru,” uzavírá Procházka. 

Jsem srdcem snílek, baví mě dobrodružství. Miluji kreativitu a tvorbu, maluji, píšu a učím se grafiku. Studuji na UPOL Mediální a komunikační studia, mám ráda komunikaci s lidmi, nejvíce mě baví rozhovory a reportáže z místa dění. Zastávám názor, že to, co dáme do světa, se nám vrátí, a že dobré skutky mají smysl.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *