Blíží se Světový den porozumění autistům. Nejsme z jiné planety, vzkazují

V rámci celosvětové kampaně se i Česká republika zapojuje ke Světovému dni porozumění autismu. Ten si připomeneme 2. dubna letos po čtrnácté, symbolická je pro něj modrá barva a návazné akce po celý rok. Vrcholem akce jsou pak říjnové Evropské dny porozumění autismu.

Za připomínkou autismu u nás stojí Národní ústav pro autismus (NAUTIS), který poskytuje nabídku služeb lidem s poruchou autistického spektra. Do osvětové kampaně s názvem Porozumět autismu se organizace pouští letos po deváté. Projekt koordinují také mezinárodní organizace Autism-Europe a Autism Speaks.

Hlavním důvodem vzniku kampaně byla potřeba informované společnosti. „Lidé s autismem chtějí být  přijati společností, respektovaní takoví, jací jsou. To je stále velký problém a často pak končí v naprosté sociální izolaci, proto je důležité o autismu mluvit,“ vysvětluje koordinátorka PR a osvěty ústavu Linda Skarlandtová.

Česká kampaň v letošním roce nese název Nejsme z jiné planety. Žijeme tu s vámi. S myšlenkou přišla výtvarnice Hana Rodná proto, že je na autisty často nahlíženo s předsudky. „Autisté jsou důležitou složkou společnosti, vždy tomu tak bylo,“ vysvětluje autorka pro NAUTIS.

Slogan a grafické zpracování letošní kampaně (zdroj: Facebook NAUTIS)

Vytvořila také logo, které kromě sloganu zobrazuje planetu a okolo ní symbol nekonečna. Planeta představuje přirozenost a skutečnost, že autisté nejsou mimozemšťané. Nekonečno je znakem neurodiverzity a reprezentuje rozmanitost autistického spektra. Sama Rodná na spektru je a svou spolupráci považuje za krok dopředu. „Věřím, že spolupráce autistů a odborníků je správná cesta,“ uvádí.

Stejně to vnímá i samotný NAUTIS, který si osobu s autismem vybral ke tvorbě loga vůbec poprvé. „Lidé na spektru sami nejlépe ví, co potřebují a jak k nim má společnost přistupovat. Není lepší cesty, než oslovit přímo člověka, kterého se to týká, aby svůj názor představil prostřednictvím tématu kampaně,“ vysvětluje Skarlandtová. I v příštích letech mají grafickou stránku kampaně tvořit lidé s autismem.

Petřínská rozhledna se letos modře nerozsvítí

Jednotícím prvkem kampaně po celém světě je modrá barva. Ve večerních hodinách se modře osvěcují významné budovy, mezi něž v posledních letech patřila i Petřínská rozhledna v Praze. Ta je nyní kvůli bojům na Ukrajině v barvách její vlajky. NAUTIS symbolicky vnímá modrou část barev jako podporu příchozích rodin s dětmi autisty, kterých má v péči asi sedmdesát.

Kromě sledování modrých světel v celé zemi se lidé mohou k podpoře přidat modrým oblečením. K tomu vybízí i NAUTIS, společně se sdílením fotografie na sociálních sítích s hashtagem #porozumetautismu2022.

Jedním dnem to nekončí

Druhý duben není jedinou akcí, která má pomoci porozumět autismu. Ústav zahájí kampaň den předem vernisáží výstavy Spektrum v Praze. Díla umělců s poruchou autistického spektra mohou lidé vidět v Činoherní kavárně do 15. května. V červnu se pak autističtí umělci ukážou na multižánrovém festivalu NAUTIS FEST.

V září se můžeme těšit na online besedy Mikrokosmos, na nichž lidé s poruchou autistického spektra vypráví o každodenním životě. Nejen pro odbornou veřejnost se pak v rámci říjnových Evropských dnů porozumění autismu uskuteční konference Autismus v praxi.

První Světový den porozumění autismu stanovila OSN na 2. duben 2008. Ustanovení vzešlo z předchozích debat na téma zlepšení lidských práv. V České republice se zlepšování kvality života dětí i dospělých s autismem věnují také Děti úplňku, Autis Centrum nebo Paspoint.

Jako novinářka se nejvíce zajímám o témata ze sociální sféry a zajímavé inovace. Kromě toho si ráda zahraju na příčnou flétnu nebo objevuji nepoznaná místa.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.