I malé činy mohou mít velký vliv. To je jedna z myšlenek, kterou zdůrazňuje světový den štědrosti a dobrých skutků, Giving Tuesday. Každý má schopnost pomáhat, ať už darováním samotným nebo investováním svého času do dobročinných projektů. Co o Giving Tuesday prozrazuje nejnovější výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti?
Giving Tuesday vznikl v roce 2012 a jeho myšlenka se postupně rozrostla v globální hnutí, které inspiruje miliony lidí. Giving Tuesday se slaví vždy první úterý po Dni díkuvzdání jako protipól Black Friday. V letošním roce štědré úterý spadá na dnešek, tedy 28. listopadu. Během sedmi let už Češi darovali v rámci Giving Tuesday více než 340 milionů korun a vykonali nespočet dobrých skutků.
V ČR tento den od roku 2016 zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti, největší iniciativa udržitelnosti a ESG v Česku. Společně s jejich členy naplňuje Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN. Organizace také uděluje unikátní ocenění za naplňování globálních cílů, stojí za dobročinným e-shopem Nakup na Dobro a v neposlední řadě pod hlavičkou Giving Tuesday rozvíjí kulturu dárcovství v Česku.
Giving Tuesday jako protipól k nákupnímu šílenství Black Friday
Marketingová akce Black Friday značí začátek vánoční nákupní sezóny. Během tohoto dne mnoho obchodů nabízí velké slevy a akce, které přitahují množství zákazníků. Jeho problematika zahrnuje nadměrné nakupování, přetížení obchodů a také dopady na životní prostředí kvůli velké spotřebě a odpadům. Pro mnoho lidí je Black Friday možností, jak si koupit nezbytné produkty, na které jim za normálních okolností nezbývají finance.
Češi mají díky Giving Tuesday možnost raději peníze, ale i čas strávený na e-shopech, věnovat na dobrou věc. Podle odhadů na Black Friday utratí průměrně 5 900 korun, přitom průměrný Čech ročně daruje na dobrou věc 500 korun. Loni Češi při akci Black Friday utratili sedm miliard korun, naproti tomu na Giving Tuesday darovali přes 65 milionů korun. Nejprodávanějšími produkty jsou televize, mobilní telefony, herní konzole, nebo chytré hodinky, což jsou zároveň věci, které se nejčastěji vyměňují kvůli nefunkčnosti a končí vyhozené.
Každý má něco, co může nabídnout
Do Giving Tuesday se zapojují jednotlivci různého věku, rodiny, neziskové organizace, školy, města, obce, malé podniky i velké firmy. Jednoduše všichni, kteří se rozhodli měnit svět k lepšímu. Nejnovější celorepublikový výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti rozdělil Čechy do pěti kategorií, a to podle jejich ochoty pomáhat a darovat.
Z výzkumu vyplívá, že polovina Čechů se pravidelně ve větší míře zapojuje do dárcovství a dobrovolnictví. Dalších 34 procent přispívá nárazově drobným finančním příspěvkem, nákupem nebo darováním věcí. Zbylých 16 procent se do dobročinnosti nijak nezapojuje.
Dále se ukázalo, že dárci přispívají hlavně nárazově, například pokud je osloví nějaká sbírka či charita, nebo v případě přírodních a válečných katastrof. Necelá čtvrtina dárců podporuje dlouhodobě konkrétní organizaci. Většina Čechů soudí, že stát by měl být schopen zajistit pomoc potřebným na svém území a zároveň podporovat ty, kteří se zapojují do dárcovství. Rozvojová a humanitární pomoc v zahraničí má nižší podporu.
Rok 2022 byl ve znamení pomoci uprchlíkům z Ukrajiny. Výzkum potvrdil, že pomoc druhým je pro Čechy skutečně zásadní, ale druhy pomoci se mění. ,,Pro 8 z 10 Čechů je důležité pomáhat potřebným, i když je to méně než před vypuknutím války na Ukrajině. Nejčastěji Češi pomáhají dětem, handicapovaným, zvířatům a obětem humanitárních katastrof, zejména v rámci ČR,” popsala Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Ukázalo se, že nejpopulárnějšími formami příspěvků zůstávají dárcovské SMS a nákup charitativních předmětů. Čtvrtina Čechů má zkušenost s přispíváním skrze dárcovské platformy, jako je například Donio, nebo se zasláním příspěvku přes QR kód. Využívané způsoby přispívání nejsou dramaticky odlišné napříč generacemi. QR platby či dárcovské platformy jsou relevantní i pro střední a starší generaci.
„Velký rozdíl je například mezi nahlížením na dárcovství mezi mladší a starší generací. Důraz na pomoc v ČR a roli státu je patrný zejména u střední a starší generace. Mladší lidé častěji volají po podpoře dárců a dobrovolníků, zapojení firem a větší medializaci tématu,“ dodala k výsledkům průzkumu Markéta Kneblíková, manažerka komunikace Ipsos.
Komentáře